måndag 21 november 2011

Omarbetning av favoritrecept pågår...

Här är ett av mina favoritrecept (ej Lchf) som jag nu håller på att omarbeta till en i alla fall rätt ok variant för Lchf:are... Jag testar att blanda två liknande recept och köra det i ugnen istället för i en gryta och dessutom med fläskkött (tack för det Netto! )...  ;)
Jag återkommer efter provsmakningen!  Gryta vin chaud vs Kött i grädde i ugnen
 
Gryta vin chaud, 4 portioner (kör gärna dubbel sats, köttet krymper)

600 g benfritt nötkött, t ex högrev eller rostbiff
smör
1 krm svartpeppar
1 tsk kanel
1 krm mald kryddnejlika
3 lagerblad
2 dl rödvin eller matlagningsvin
2 msk konc. kalvfond
1 msk kinesisk soja
tunt skal från ¼ apelsin
1 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde

Skär köttet i bitar. Bryn det i lite smör i en stekpanna och lägg över i en gryta. Krydda med peppar, kanel, kryddnejlika och lagerblad. Häll på vin, kalvfond och soja.

Låt grytan koka ca 1-1 1/2 timme, tills köttet känns mört. Strimla apelsinskalet. Vispa ut mjölet i grädden. Rör ner apelsinskal och grädde. Låt grytan koka i ytterligare några minuter.

Servera med pressad potatis och lätt kokta grönsaker. Ett fat med apelsinklyftor är gott till.

Rätten passar extra bra i juletid p.g.a. de goda kryddorna.

- - - - - - - - -

De andra receptet finns i två versioner, ett med 1 dl  soya och det andra med 1 dl teriyakisås. Det första tycker jag blir för salt, så jag tar lite av båda när jag gör maträtten... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar